Onko sinulla kysyttävää vaikkapa laskutusrytmistä, eräpäivän muuttamisesta tai vaikka e-laskun käyttöönotosta?
Emoyhtiömme Vaasan Sähkö on kerännyt muutamia tavallisia kysymyksiä laskutuksesta ja maksamisesta osoitteeseen vaasansahko.fi. Jos et löydä vastausta kysymyksellesi, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme.
Saat korvausta pitkistä sähkökatkoista
Tiesitkö, että saat automaattisesti korvauksen pitkäkestoisesta sähkökatkosta? Sähkömarkkinalain ja verkkopalveluehtojemme mukaan sinulla on sähkönkäyttäjänä oikeus vakiokorvaukseen, kun olet ollut yhtäjaksoisesti ilman sähköjä vähintään 12 tuntia.
Vakiokorvaus hyvitetään automaattisesti eikä sinun tarvitse sitä erikseen hakea Vaasan Sähköverkolta. Korvauksen suuruus riippuu vuotuisesta verkkopalvelumaksustasi (sisältäen siirtomaksun, perusmaksun ja verot) ja keskeytyksen ajallisesta kestosta.
Korvaus maksetaan laskun yhteydessä
Vakiokorvaus hyvitetään automaattisesti kuuden (6) kuukauden sisällä keskeytyksestä ensisijaisesti sähkölaskulla, ja sen enimmäismäärä on 200 prosenttia vuotuisesta siirtomaksustasi, maksimissaan kuitenkin 2 000 euroa.
Keskeytyksen pituus vaikuttaa korvaukseen
Lain mukaan verkkopalveluasiakkaalle sähköntoimituksen keskeytyksestä maksettavan korvauksen suuruus vaihtelee. Vakiokorvaus maksetaan prosentuaalisena hyvityksenä sähkönkäyttöpaikan vuotuisesta siirtomaksusta veroineen.
Korvauksen suuruuteen vaikuttava keskeytysaika alkaa, kun vika on tullut Vaasan Sähköverkon tietoon joko sähköverkon oman käyttöjärjestelmän kautta tai asiakkaan ilmoituksesta, ja päättyy, kun vika on saatu korjattua.
Viat kanta- ja alueverkossa
Jos sähköntoimituksen keskeytys johtuu kanta- tai alueverkon viasta, ei verkkoyhtiö ole velvollinen maksamaan vakiokorvausta asiakkailleen. Verkkoyhtiö voi vapautua maksuvelvollisuudesta myös silloin, kun keskeytyksen syyn katsotaan olevan verkkoyhtiön vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella. Esimerkkejä tällaisista tapauksista ovat vaikkapa energian säännöstelyä koskevat viranomaismääräykset.
Vakiokorvaukset 1.1.2024 alkaen: