Ladda elbilen säkert hemma: anvisningar för dig med egnahemshus och laddare

Planerar du att skaffa en anordning för laddning av elbil? Vi samlade några tips som hjälper dig att säkerställa att du laddar bilen tryggt och smidigt.

Beakta elanslutningens kapacitet och hur mycket du behöver ladda över en längre tid

När du planerar att skaffa ett system för elbilsladdning hem lönar det sig att beakta hur mycket fri kapacitet du haft tidigare samt hur mycket du kommer att behöva ladda bilen.

Du står snabbt inför onödigt stora kostnader om du är tvungen att byta ut lösningen på grund av att den inte räcker till för dina behov, eller om laddningen orsakar för stora effekttoppar i elsystemet.

För att säkerställa att du skaffar rätt typ av lösning är det därför värt att anlita en expert inom elinstallationer eller en försäljare som levererar helhetslösningar. På så sätt får du hjälp med att definiera de egenskaper laddanordningen behöver ha samt med att beakta eventuella behov av att göra ändringar i husets elsystem.

Använd inte eluttag för fortsatt laddbehov

När du laddar en elbil är det viktigt att beakta säkerheten. Därför rekommenderas inte användning av t.ex. värmepelare eller vanliga uttag om du ska ladda regelbundet. De lösningarna har inte planerats för längre och större belastning.

Det är en orsak till varför den bästa lösningen för ditt hem är en fast installerad laddanordning. Med den kan du säkerställa att du laddar tryggt och smidigt.

Om du ändå vill använda dig av ett skyddsuttag för att till exempel ladda din hybrid, låt en expert kontrollera att uttaget och dess matarledning är i skick.

Ett skyddsuttag på 16 ampere har inte planerats för att klara en belastningsström på mer än 8 ampere som pågår under en längre tid.

Separata tidur och extra skarvsladdar får inte användas i samband med laddning av elbil. Det ger upphov till brandfara.

Välj rätt laddare för ditt ändamål

Det finns olika typer av laddare. En del har en fas, andra har tre faser. Hybridbilar kan ofta laddas med en enfasladdare, men en del hybridmodeller använder också två faser. En bil som bara kör på el kan i de flesta fall i laddningen använda sig av tre faser med en totaleffekt på 11 kilowatt.

Du kan ladda en enfasbil med tre faser, men du får inte ut den fulla nyttan.

Vi rekommenderar inte att du skaffar en enfasladdare, eftersom den snabbt blir för liten i effekt. En mer effektiv enfasladdare ger lätt upphov till problem med elkvaliteten, när risken för snedbelastning ökar i fastighetens elsystem.

Vid snedbelastning belastas ett trefassystem ojämnt, dvs. någon av de tre faserna får mer ström än de övriga.

Välj en smart elbilsladdare och säg adjö till onödiga bekymmer

Elbilsladdare kan typiskt justeras så att effektområdet är 3,6–22 kilowatt. En mindre effekt kan ofta passas in i ett egnahemshus elsystem, men när man ökar på effekten kommer gränsen snabbt emot. En typisk hemladdare för elbilar har tre faser och en effekt på 11 kilowatt.

Elanslutningen i ett egnahemshus är ofta på 3 x 25 ampere, vilket ger en effektkapacitet på cirka 17 kilowatt. När du således laddar med en 11 kilowatts laddare, lämnar det bara 6 kilowatt över för övrig förbrukning i hemmet. Sätt på bastun, så har du använt upp den effekten också. Låt oss tänka oss att du samtidigt använder också en annan elapparat: det kan bränna huvudsäkringen.

Kapacitetproblemet löser man med en smart elbilsladdare.

Ett system som är adaptivt och dynamiskt kontrollerar belastningen genom att mäta den helhetsbelastning som fastighetens förbrukning skapar och justerar sedan laddningens effekt på basen av helheten. Systemet ser också till att inte anslutningens kapacitet går över den kritiska gränsen så att huvudsäkringen skulle brinna.

 

Ett smart system som kontrollerar belastningen är ofta det som behövs när man inhandlar en elbil och är i behov av mer effektiv laddning.

Bilden nedanför visar betydelsen av laddningseffekt och hur långt man kan köra när man laddat bilen i en timme med olika effekt. En 11 kilowatts laddare ger en aktionsradie på 56 km, om man räknar med en elbil med genomsnittlig energiförbrukning.  1,84 kilowatt motsvarar den effekt man skulle få om man laddade bilen med ett vanligt 16 A-skyddsuttag.

Satsa på planeringen

Det lönar sig att satsa på planeringen av laddsystemet också i ett egnahemshus. Låt en elexpert eller en annan branschaktör hjälpa till med dimensionering och hur systemet bör verkställas.

Det kan löna sig att först ta reda på fastighetens belastningsprofil. Dessutom bör du fundera på hur mycket du kör dagligen för att kunna fastställa behövd laddkapacitet. Dimensioneringen bör basera sig på ett genomsnittligt behov, på så sätt hålls också kostnaderna lägre.

Enligt Traficoms riksomfattande undersökning är en persons genomsnittliga dagliga körsträcka 41 km, och där ingår samtliga sätt att ta sig fram. Kör du 50 kilometer per dag betyder det att du har en daglig förbrukning på 10 kilowattimmar. Det laddar du med en 11 kilowatts laddare på cirka en timme.

Närmare info om laddning av elbilar och andra synvinklar:

www.omakotiliitto.fi
www.motiva.fi
www.sesko.fi

Vår byggtjänst ger dig också information när du behöver den. Du kan bland annat beställa din anslutnings belastningsprofil och annan information du behöver för att dimensionera laddanordningen samt för att fastställa anslutningens fria kapacitet.

Tfn 06 324 5760
byggtjanst@vasaelnat.fi